Kış Lastiği Kullanmak Zorunlu Mu?

Kış Lastiği Kullanmak Zorunlu Mu

Kış lastiği zorunluluğu, her yıl; 1 Aralık – 1 Nisan tarihleri arasında şehirlerarası karayollarında yolcu ve yük taşımakta olan taşıtlar için geçerlidir. Bu tarihler, ortalama hava sıcaklıkları dikkate alınarak öne alınabilmekte ve uzatılabilmektedir. Şehir içi yollarda kış lastiği uygulamasıile ilgili kararlar ise her yıl valilikler tarafından açıklanmaktadır. Aynı zamanda; şehir içinde de ticari araçlar için kış lastiği denetimleri yapılmaktadır. Kış lastikleri, 7 derece ve daha düşük derecelerde güvenlik sağlamak için geliştirilmiş bileşiğe sahiptir. Desen tasarımları, karlı ve buzlu zeminler gibi zorlu koşullarda yüksek çekiş gücü sağlamaktadır. Kış lastiği zorunluluğu olmasa ve yağış görülmese dahi hava sıcaklığı yedi derecenin altına indiğinde güvenli yol tutuşu için kışlık lastikler kullanılmalıdır.

Kış Lastiği Yönetmeliği

Resmi gazetede yayınlanmış olan kış lastiği yönetmeliği kapsamında uygulama ile ilgili tüm detaylar açıklanmaktadır. Ülke içinde tescil edilmiş olsun ya da olmasın şehirlerarası yolcu ve eşya taşımada kullanılan tüm araçlar için kış lastiği zorunluluğu geçerlidir. Yalnızca; lastik tekerlekli traktörler, iki ve üç tekerlekli taşıtlar, römork ve yarı römorklar, Türk Silahlı Kuvvetlerine ait taşıtlar ve bunların römorkları ile yapılan taşımalar uygulamadan muaf tutulmuştur.

Uygulama sırasında otomobil, minibüs ve kamyonet türü araçların tüm lastiklerinin ve stepnelerinin kış lastiği olması zorunludur. Kamyon, çekici, tanker, otobüslerde ise çeker konumundaki lastiklerin kışlık lastik olması yeterlidir. Kış lastiği uygulaması kapsamında kullanılacak lastiklerin yanak kısmında M+S ya da 3PMSF (3 Tepeli Dağ içinde Kar Tanesi) işaretlemelerinden en az biri yer almalıdır. Bu işaretlemeler silinmiş ise kışlık lastik desen tasarımları dikkate alınmaktadır. Yönetmelikte belirtilen örnek görseller:

Kış Lastiği Yönetmeliği Lastik Desen Tasarımları
Kış Lastiği Yönetmeliği M+S 3PMSF
Kış Lastiği Yönetmeliği Lastik Diş Derinliği

Bununla birlikte; minimum kış lastiği yasal diş derinliği; kamyonet, otomobil ve minibüs tipi araçlar için 1,6 mm’dir. Kamyon, tanker, otobüs ve çekiciler için ise 4 mm olarak belirtilmiştir. Kış lastiği denetimleri sırasında lastik sırtına en yakın dişlerden ölçüm yapılmaktadır.

Hangi Bölgelerde Kış lastiği Kullanmak Zorunlu?

Kış lastiği zorunluluğu, tüm şehirlerarası karayolları için geçerlidir. Aynı zamanda; şehir içinde ticari araçlar da kışlık lastik uygulamasına tabi tutularak denetlenmektedir. İllerde hususi araçlar için kış lastiği uygulaması ile ilgili karar alma inisiyatifi valiliklerdedir. İlgili valilikler, ortalama hava sıcaklıklarını dikkate alarak bu konuda kararlarını açıklamaktadır.

Kış Lastiği Hangi Durumlarda Zorunlu?

Kış lastiği, her sene 1 Aralık – 1 Nisan arasındaki 4 aylık süreçte şehirlerarası yollarda yük ve yolcu taşıyan taşıtlar için ve şehirlerdeki ticari araçlar için zorunludur. Bununla birlikte; hava sıcaklıklarının ani düşmesi gibi koşullarda uygulama başlangıç tarihi 1 Kasım’a çekilebilmektedir. 1 Nisan itibarıyla sıcaklıkların artmaması ve yağışların devam etmesi ile birlikte de kış lastiği uygulaması 1 ay süreyle uzatılabilmektedir. Hususi araçlar için şehirlerde kış lastiği zorunluluğu ise sıcaklığın 7 derece altına düştüğü, kar yağışı ve buzlanmanın görüldüğü durumlarda valilikler tarafından uygulamaya koyulabilmektedir.

Kar Zinciri Kış Lastiği yerine Geçer mi?

Kış lastiği yönetmeliği içerisinde patinaj / kar zinciri ile ilgili açıklama da yer almaktadır. Yönetmeliğe göre araçta oto lastik zinciri bulundurulması ya da kullanılması ile kış lastiği zorunluluğu ortadan kalkmamaktadır.

Kış Lastiği yerine Kar Paleti Kullanılır mı?

Kar paleti, patinaj zinciri ile aynı amaçla kullanılmaktadır. Yönetmelikte kar zinciri kullanmanın kışlık lastik zorunluluğu durumunu ortadan kaldırmadığı belirtilmektedir. Resmi gazetede yayınlanan tebliğde; “Sadece buzlu zeminlerde kullanılabilen çivili lastikler, kış lastiği yerine geçer.” ifadesi yer almaktadır.

Bir yanıt yazın

Benzer Yazılar