Continental, 2022 yılından itibaren lastik üretimi için geri dönüştürülmüş plastik şişelerden elde edilen yeniden işlenmiş polyesterin kullanımına olanak sağlayacağını açıkladı. Yeni sürdürülebilir polyester iplik, polietilen tereftalat (PET) şişelerden mekanik bir işlemle elde edilecek ve lastik karkası yapımında kullanılacak. Continental, bunun geleneksel polyesterin yerini tamamen alabileceğini belirtiyor. Premium lastik üreticisi, elyaf uzmanı ve tekstil üreticisi OTIZ ile birlikte; önceden gerekli ara kimyasal adımlar olmadan PET şişeleri geri dönüştürmek ve polyester ipliği, lastiğin yüksek mekanik gereksinimleri için işlevsel hale getirmek amacıyla özel bir teknoloji geliştirdi. “İleri dönüşüm” olarak adlandırılan süreçte, bir PET şişe, yüksek performanslı bir PET materyali haline geliyor.
PET Şişelerden Edilen Hammadde 2022’den İtibaren Kullanılacak
Premium lastik üreticisi Continental’de malzeme, süreç geliştirme ve sanayileşmeden sorumlu olan Dr. Andreas Topp: “2022 gibi erken bir tarihte geri dönüştürülmüş PET şişelerden elde edilen malzemeyi lastik üretimi için kullanabileceğiz. Yenilikçi geri dönüşüm sürecimizde, malzemeyi önceden bileşenlerine ayırmadan elyaflar geri dönüştürülmüş PET’ten eğriliyor. Münih’teki IAA MOBILITY’de, geri dönüştürülmüş PET şişelerden yapılmış polyester iplikli son derece yenilikçi bir konsept lastik sunacağız. Geri dönüştürülmüş polyester iplik kullanımıyla, döngüsel ekonomi yönünde önemli bir adım daha atıyoruz.”
Pet Şişeler Nasıl Otomobil Lastiğine Dönüşüyor?
Premium lastik üreticisi, geri dönüşüm sürecinin bir parçası olarak şişelerin önce tasnif edilip kapaklarının çıkarıldığını ve son olarak mekanik olarak temizlendiğini belirtiyor. Mekanik parçalamadan sonra şişeler eritilip granüle ediliyor; bunu katı hal polimerizasyonu ve değiştirilmiş bir eğirme işlemi takip ediyor.
OTIZ Araştırma ve Geliştirme Şefi Dr. Derren Huang: “Modifiye edilmiş üretim sürecimiz, monomerlerden herhangi bir polimerizasyon işlemi yapmadan PET şişelerden lastik üretimi için polyester iplik elde etmemizi sağlıyor.”
Geri Dönüştürülmüş PET Lastikler Kaliteli mi?
Premium lastik üreticisi tarafından gerçekleştirilen laboratuvar ve lastik testleri, ikincil hammadde liflerinin şimdiye kadar kullanılan liflerle eşit derecede iyi performans gösterdiğini gösteriyor. Continental, işlenmemiş PET ile aynı kaliteye sahip ve aynı derecede stabil ve kırılma mukavemeti, tokluğu ve termal stabilitesi ile özellikle lastik üretimi için uygun olduklarını belirtiyor.
Lastik Üretiminde Hâlihazırda Konvansiyonel PET Kullanılıyor
Konvansiyonel PET, yüksek yükler ve sıcaklıklarda bile şeklini koruduğu ve böylece tüm sürüş hızlarında güvenliği sağladığı için uzun süredir otomobil lastiği üretiminde kullanılmaktadır. Geri dönüştürülmüş PET kullanımı ile lastik üretimi sürecinde değerli kaynakları korumak hedeflenmektedir. Günümüzde geleneksel bir binek otomobil lastiği için yaklaşık 400 gram polyester iplik kullanılmaktadır. Bu, gelecekte bir lastik seti için 60’tan fazla geri dönüştürülmüş PET şişenin kullanılabileceği anlamına geliyor.
Continental’in Hedefi %100 Sürdürülebilir Lastik Üretimi
Premium lastik tasarımı, geliştirilmesi ve üretiminde geri dönüşüm giderek daha önemli hâle geliyor. Continental, en geç 2050 yılına kadar; lastik ürünlerinde yüzde 100 sürdürülebilir şekilde üretilmiş malzemeleri kullanmayı hedefliyor. Lastik üreticisi, geri dönüştürülmüş PET kullanımıyla döngüsel ekonomiye doğru bir adım daha atmayı başarıyor.”
Continental’de Sürdürülebilir Lastikler alanının başkanı Claus Petschick: “Bizim için atık, döngüsel ekonomide geleceğin modelini gördüğümüz için yarının üretim malzemesidir. Continental’in bu dönüşümü aktif olarak şekillendirmeye ve yönlendirmeye olan bağlılığı, gelecekteki işimiz ve dolayısıyla gelecekteki uygulanabilirliğimiz için bize bir başlangıç sunuyor. Hedefimiz net: En geç 2050 yılına kadar ortaklar ve tedarikçilerle birlikte ürün ve kaynak döngülerimizin tamamen döngüsel olmasını sağlamak istiyoruz.”