Aquaplanning – Suda Kızaklama Nedir?

Aquaplanning – Suda Kızaklama Nedir?

Islak zeminde lastik üzerindeki oluklar, lastiğin temas yüzeyindeki suyu yeterli seviyede tahliye edemediğinde ortaya çıkan kayma problemidir. Bu durum ani kaymalara ve sürüş hâkimiyetinin kaybedilmesine yol açabilmektedir. Özellikle kış lastikleri tercih edilirken, ıslak zemin performansı dikkate alınmalıdır.

Suda kızaklama ne zaman oluşur?

Suda kızaklamanın oluşumunda en büyük etken, asfalt zemin üzerinde zaman içerisinde oluşan çöküntü ve eğimli alanların, su ile dolması ve suyun bu alanlarda birikintiler oluşturmasıdır. Bu su birikintileri üzerinden geçerken araç lastiklerinin, zemin ile teması kesilmekte ve kızaklama problemi ortaya çıkmaktadır. Özellikle yüksek hızlarda yaşanan bu problem, direksiyon hakimiyetinin kaybına yol açarak birçok kazaya sebep olmaktadır. Bu nedenle suda kızaklama durumunda sürücülerin panik yapmadan, kontrollü şekilde hareket etmesi gerekmektedir.

Suda kızaklama nasıl anlaşılır?

  • Direksiyonun aşırı yumuşaması
  • Motor devrinin aşırı yükselmesi
  • Lastikler dönerken, aracın tabanına vuran su sesi

Suda kızaklamanın en belirgin etkileridir.

Suda kızaklama anında sürücüler nasıl hareket etmeli?

Aniden sürüş hakimiyetinde kayıp yaşayarak, aracının suda kızaklama durumunda olduğunu fark eden sürücüler kesinlikle fren yapmamalıdır. Bunun yerine debriyaja basmalı ve direksiyon simidini, hareket yönünde tutmaya çalışmalıdır.

Aracın lastikleri tekrar yol zemini ile temas etmeye başladığında, olası kazalardan korunmak için aracın hareket yönü ile, lastiklerin yönünün aynı olması son derece önemlidir. Eğer hareket yönü ile lastik yönleri farklı olursa, bu durum aracın aniden diğer tarafa doğru savrularak, sürüş kontrolünün kaybedilmesine sebep olmaktadır.

Farklı sürüş modu kullanan sürücüler, suda kızaklama durumunda sürüş modunu değiştirmemeli ve direksiyon hakimiyetine konsantre olmalıdır.

Bir yanıt yazın

Benzer Yazılar