18 inç Lastikler ile Formula 1 Tarihinde Yeni Bir Dönem Başlıyor

18 inç Lastikler ile Formula 1 Tarihinde Yeni Bir Dönem Başlıyor

12 Aralık 2021 tarihinde Yas Marina’da gerçekleştirilen Abu Dabi Grand Prix, şampiyona tarihinde 13 inç Formula 1 lastikleri ile yapılan son yarış oldu. Yarım yüzyıldan fazla bir süre sonra gelen, Pirelli’nin öncülük ettiği teknolojik devrim ile yarışlarda 18 inç lastikler kullanılmaya başlanacak. Bu değişikliği vurgulamak için Abu Dabi’de kullanılan 13 inç Pirelli lastikler üzerinde esprili bir yazı da yer aldı: “Seneye 18” oluyorum.”

18 inç Formula 1 Lastik Testleri Tamamlandı

Pirelli, 2014 yılında Lotus yedek pilotu Charles Pic ile Silverstone’da gerçekleştirilen testte; ilk kez bir Formula 1 aracında 18 inç lastik kullandı. İlk plana göre yeni teknik düzenlemeler paketinin bir parçası olarak 2021’den itibaren 18 inç Formula 1 lastikleri kullanılacaktı. Ancak Covid-19 salgının ortaya çıkardığı engeller sonucunda bu karar, 2022’ye ertelendi. Formula 2 yarışlarında ise 2020’den bu yana 18 inç Pirelli lastikler başarıyla kullanılıyor. Bununla birlikte; yeni lastik ebadına uyacak şekilde modifiye edilen Formula 1 araçları ile 36 günlük 18 inç lastik testi de tamamlandı. Sürücülerden hem kuru hem ıslak zeminlerde olumlu geri bildirimler alındı.

18 inç Lastikler Neden Önemli?

Yeni 18 inç lastikler ile önceki lastiklerin taban genişliği tamamen aynı. (Önde 305 arkada 405 mm). Ancak yeni Formula 1 lastikleri, daha büyük çapa sahip. Çap, 660 mm’den 720 mm’ye çıkacak. Burada en önemli nokta, yeni lastiklerin düşük profilli Pirelli lastikler ile benzer şekilde daha dar yanak bölgesine sahip olması. Böylece yarışlarda kullanılan lastikler ile gündelik kullanım için geliştirilen lastikler birbirine daha yakın teknolojiye sahip olabilecek. Düşük profilli Pirelli lastikler, dünyanın önde gelen performans otomobilleri tarafından tercih ediliyor.

13 inç ve 18 inç Formula 1 Lastik Farkları

Pirelli Formula 1 ve Otomobil Yarışları Başkanı Mario Isola: “Şimdi, on yılların en büyük kural değişikliğiyle bu son devrimi, sürücülerin günlük yolda kullandıklarına daha çok benzeyen yepyeni lastikler ile üstleniyoruz.  Bu, Formula 1 yarışlarından elde edilen teknolojiyi yol otomobili ürünlerimize aktarmak için en iyi şansımız olduğu anlamına geliyor. 18 inç lastikler ile yeni bir çağı dört gözle beklerken bize yaşattıkları tüm duygular için 13 inç lastiklere teşekkür etme zamanı geldi.”

2022 Formula 1 Lastikleri ile Rekabet Artıyor

Yeni 18 inç Formula 1 lastikleri, araçların pistteki hareket şeklini değiştiriyor. 18 inç lastikler, pilotların direksiyon manevralarına daha hızlı ve doğru tepki verebilecek. İncelen yanaklar ile lastikler, daha az esneyerek otomobilin aerodinamiği üzerinde daha az etkiye sahip olacak. Bu lastikler ve aerodinamik türbülansa daha az duyarlı olan yeni Formula 1 otomobilleri ile rekabet artacak. Yeni 18 inç lastikler, aynı zamanda aşırı ısınmayı azaltmak için tamamen yeni bileşikler ile sunulacak. Pirelli 2022 için farklı sertlikte 5 ayrı bileşik sunuyor.

13 inç Lastikler ile Formula 1 Tarihçesi

13 inç Formula 1 lastikleri; 1960’dan bu yana, neredeyse tüm şampiyona tarihi boyunca kullanıldı. Bununla birlikte; o sırada – ve sonraki on yılda – jant boyutu konusunda düzenlemeler açısından çok fazla özgürlük vardı. 1980’lerde 13 inç nihayet kesin ebat olarak belirlendi. Pirelli 13 inç lastikler, ilk olarak 1981 Formula 1 San Marino Grand Prix’inde Brian Henton ve Derek Warwick’ten oluşan Toleman ekibiyle kullanıldı. Daha sonra; aynı sezonda ve sonraki sezonlarda diğer Formula 1 takımları da Pirelli’yi tercih etti.

13 inç Pirelli Formula 1 lastikleri, ilk galibiyetini Brabham-BMW ve Nelson Piquet ile 1985 Fransa Grand Prix’te elde etti. Pirelli, daha sonra 1989’dan (P Zero markasının doğuşundan iki yıl sonra) 1991’e kadar yeni nesil 13 inç lastikler ile geri döndü. 2011’de ise Pirelli Formula 1 yarışlarının “Global Lastik Ortağı” unvanıyla tek lastik tedarikçisi oldu. Red Bull Takımı’ndan Sebastian Vettel, bu lastikler ile ilk şampiyonluğunu elde etti. İtalyan premium lastik üreticisi, tek tedarikçi olarak şampiyonaya döndüğünden bu yana Türkiye’de İzmit ve Romanya’da Slatina’daki fabrikalarında 400.000’den fazla 13 inç lastik ürettti.

Abu Dabi Grand Prix yarışları öncesinde konuşan Pirelli Formula 1 ve Otomobil Yarışları Başkanı Mario Isola: “Bu hafta sonu, on yıllardır sporun zirvesinin bir parçası olan 13 inç lastiklere kesin veda ile Formula 1 tarihinde önemli bir an olacak. Pirelli, 1950’deki açılış şampiyonasından bu yana olduğu gibi o dönemde de başrol oynadı. Yıllar boyunca elde edilen her şeyle gurur duyuyoruz. Pirelli’de, şampiyonanın değerli bir ortağı olmak için her zaman yeniliğe odaklandık.

Bir yanıt yazın

Benzer Yazılar