Acil kaçış rampaları, karayollarında kontrolden çıkan araçların güvenli bir şekilde durabilmeleri için inşa edilmektedir. Böylece; lastik patlaması, fren arızası gibi nedenlerle kontrolünü kaybeden çok sayıda aracın kaza yapmasının önüne geçilmektedir. Bu rampalar, belirli yükseklikte agrea (mıcır), toprak, kum ya da mekanik bileşenlerden oluşturulmaktadır. Acil kaçış rampaları, ülkemizde Karayolları Genel Müdürlüğünün sorumluluğundadır.
Kaçış Rampaları Hangi Malzemelerden Yapılır?
Kaçış rampaları, asfalttan oluşmuş ayrı bir yol değildir. Güvenlik çıkışı niteliğine sahip olmasından dolayı, mıcır, çakıl gibi sürtünmeyi arttırarak hızı azaltan malzemeler ile inşa edilirler.
Acil Kaçış Rampası Ne İşe Yarar?
Acik kaçış rampaları, aracın belirli bir uzunluğa sahip veya düz havuza saplanıp durması amacıyla tasarlanmıştır. Farklı ülke ve bölgelerde topografik yapıya uygun olarak farklı acil kaçış rampaları bulunmaktadır.
Kaçış Rampası Kullanırken Dikkat Edilmesi Gerekenler Nelerdir?
Karayolları Genel Müdürlüğü’nün yayınladığı kılavuza göre kaçış rampası kullanırken dikkat edilmesi gerekenler şu şekilde:
- Kaçış rampaları, aracın fren sistemi vb. gibi önemli sistemlerinin çalışmadığını hissettiğinizde veya aracı durdurmakta güçlük çektiğinizde kullanılmalıdır.
- Acil kaçış rampası kum havuzuna mümkün olduğunca ortalayarak girmeye dikkat edilmelidir.
- Araç kaçış rampasında durduğunda dışarı çıkılmalı ve güvenli bir yerde beklenmelidir.
- Ardından 112 ve 159 numaralı telefonlar aranarak bilgi verilmelidir.
- Son olarak; taşıtın çekilmesi için çekici çağırılmalı ve aracı tekrar kullanmadan önce fren sistemi mutlaka onarılmalıdır.
Kaçış Rampası Kullanırken Yapılmaması Gerekenler Nelerdir?
- Kaçış rampası kullanmaktan araca zarar vereceği korkusu ile çekinilmemelidir. Rampanın taşıta vereceği hasar, kullanmadığınızda oluşacak zarara göre oldukça düşüktür.
- Kaçış rampasından kendi çabanızla çıkmaya çalışmamalısınız! Rampadan yardım almadan çıkmaya çalışmak hem araca daha çok zarar verecek hem de yoldaki diğer sürücü ve yolcuları riske atacaktır.
- Acil kaçış rampaları girişinde bulunan alan; park etme, duraklama ve dinlenme alanı olarak kullanılmamalıdır! Rampayı kullanmaya ihtiyaç duyacak araçlar, çok yüksek bir hızla seyredecektir. Bu da park hâlindeki araca çarpmamak için sınırlı manevra kabiliyetleri bulunduğu anlamına gelir.
- Rampa, arazi araçları için çalışma, deneme yapma bölgesi olarak kullanılmamalıdır!
Kaçış Rampaları Neden Önemli?
Freni patlayan ve kontrolünü kaybeden araçların eğim aşağı giderken duramaması, çok sayıda kaza ve can kaybına sebep olmaktadır. Özellikle daha fazla yük taşıyan ağır tonajlı kamyonlar için bu risk daha fazladır. Ağır yükler altında ve eğimli yollarda yolun sürtünme kuvvetini aşacak kadar hızlanılması ve şoförlerin frene çok fazla basması gibi sebepler ile bu tür kazalar meydana gelebilmektedir.
Türkiye’nin İlk Kaçış Rampası Ne Zaman İnşa Edildi?
Türkiye’nin ilk acil kaçış rampası, 2012 yılında Pozantı – Tarsus otoyolunda inşa edilmiş; T.C.K 5. Bölge Müdürlüğü tarafından hayata geçirilmiştir. Bu rampa, şimdiye dek birçok kazanın önüne geçilmesini sağlamıştır. Pozantı – Tarsus kaçış rapması, inşa edilmesinin ardından sadece beş ayda 11 kaza önlenmiştir. Örneğin 145 km/s hızla hareket eden LPG tankeri freni boşalarak kontrolü kaybetmiş, kaçış rampası sayesinde bir süre sürüklenmesinin ardından durabilmiştir.
Türkiye’de Hangi İllerde Acil Kaçış Rampası Bulunuyor?
- İzmir: Manisa – İzmir Devlet Yolu
- Muğla: Muğla – Fethiye Devlet Yolu
- Konya: Antalya-Akseki-Konya Devlet Yolu
- Konya: Antalya-Akseki-Konya Devlet Yolu 2.
- Ankara: Ankara – Kırıkkale Devlet Yolu
- Adana: Tarsus – Pozantı Otoyolu
- Adana: Tarsus – Pozantı Otoyolu 2.
- Mersin: Pozantı – Tarsus Otoyolu
- Mersin: Pozantı – Tarsus Otoyolu 2.
- Kayseri: Kayseri – Develi İl Yolu
- Erzincan: Refahiye – Erzincan Devlet Yolu