Türkiye genelinde kış lastiği zorunluluğu uygulaması, her yıl 1 Aralık’ta başlayıp 1 Nisan tarihinde sona eriyor. Uygulama, Trafik Kanununun 65/A maddesine dayanıyor. Denetlemeler kapsamında kışlık lastik zorunluluğu kurallarına uymayanlar için idari para cezası uygulanıyor.
İlgili kuruluşlar, 2023 ile birlikte yeni Trafik İdari Ceza Rehberi’ni yayınladı. Yeni yıl ile birlikte kış lastiği takmama cezası da güncellenerek 2.568 TL’ye çıktı.1 Aralık 2023’te başlayacak uygulama için yılbaşına dek ceza tutarı aynı kalacak. Ancak 2024 itibarıyla yapılacak güncellemelerle para cezası tutarının artması bekleniyor.
Ceza almak istemeyen araç sahiplerinin kış lastiği yönetmeliği kapsamında belirtilen kurallara uyması gerekiyor. Bununla birlikte zorunluluk olmasa dahi sürüş güvenliği için 7 dereceden soğuk havalarda kışlık lastik kullanmak kritik önem taşıyor!
Hangi Araçlar için Kış Lastiği Zorunlu?
- Karayolları ve Trafik Yönetmelikleri kapsamında belirlenen 4 aylık süreçte şehirler arası yollarda yük ve yolcu taşıyan tüm araçlar için kış lastiği zorunludur. [1]
- Ticari araçlar için ise tüm illerde, şehir içinde de denetimler gerçekleştiriliyor.
- İllerde hususi araçlar için kış lastiği uygulaması ile ilgili kararlar ise hava koşullarına göre valilikler tarafından belirleniyor.
Kış Lastiği Zorunlu Olmayan Araçlar Hangileri?
2017’de yayınlanan kış lastiği zorunluluğu ile ilgili tebliğde uygulamadan muaf olan araçlar da belirtilmiştir. Bu araçlar; lastik tekerlekli traktörler, iki ve üç tekerlekli taşıtlar, römork ve yarı römorklar, TSK’ya ait taşıtlar ve bunların römorklarıdır.
Kış Lastiği Uygulaması Tarihleri Değişebilir mi?
Kış lastiği uygulaması tarihleri, yönetmelikte 1 Aralık – 1 Nisan olarak belirlenmiş durumda. Bununla birlikte valiliklerin uygulamayı 1 ay erken başlatabilme ve 1 ay uzatabilme yetkisi de bulunuyor.
Denetimlerden Geçmek için İki Kış Lastiği Yeterli mi?
Yasal yönetmelik kapsamında kamyonet, minibüs ve otomobillerin tüm lastikleri ve yedek lastiklerin kış lastiği olması zorunludur. Kamyon, çekici, tanker ve otobüs türü araçların ise tahrik dingilleri üzerindeki tüm lastikler kışlık lastik olmak zorundadır.
Kış Lastiği Denetimleri Nelerdir?
- Kış lastği uygulaması boyunca kullanılacak lastiklerin yanak bölgesinde M+S ve 3PMSF (3 Tepeli Dağ Kar Tanesi) işaretlemelerinden birinin bulunması beklenir. (Tüm binek otomobil kış lastikleri, bu işaretlemenin ikisini de taşır.)
- Aynı dingil üzerinde içte bulunan lastiklerde işaretlemelerin okunamaması hâlinde tebliğde belirtilen örnek sırt desenlerine uygunluk kontrol edilir.
- Kaplanmış lastikler, M+S işaretlemesini taşısa dahi sırt deseni ve diş derinliğinin de kurallara uyması gerekir.
Denetlemelerde Kar Zinciri Kış Lastiği yerine Geçer mi?
Kış lastiği yönetmeliğinde kar zinciri ile ilgili bu soruya açık bir şekilde yanıt verilmektedir. Kışlık lastik uygulaması sırasında kar zinciri (patinaj zinciri) kullanılması veya araçta bulundurulması zorunlululuğu ortadan kaldırmamaktadır. İlgili tebliğde aynı zamanda; “Sadece buzlu zeminde kullanılabilen çivili lastikler kış lastiği yerine geçer.” ibaresi yer almaktadır.
Kış Lastiği Diş Derinliği Yasal Sınırı Kaç mm?
Kamyon, tanker, çekici ve otobüsler için minimum yasal kış lastiği diş derinliği 4 mm’dir. Kamyonet, minibüs ve binek otomobil türü araçlar için ise 1,6 mm olarak belirtilmiştir. Kışlık lastik denetimleri kapsamında ölçümler, lastik sırtının ortasına en yakın dişlerden yapılmaktadır. Bununla birlikte lastik üreticilerinin birçoğu, ıslak ve karlı zeminde kullanılan lastiklerin diş derinliğinin en az 3-4 mm olmasını tavsiye etmektedir.
[1] https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2017/04/20170401-14.htm